Programma

Het thema van het programma bij de Domtoren is de Middeleeuwen met een sterke focus op oude bouwtechnieken, bewustwording en actief meedoen. De leerlingen leren op een nieuwe manier naar monumenten kijken. We richten ons op het bouwproces, waarbij we kijken naar oude bouwtradities en  gebruiken versus de hedendaagse bouw. De huidige restauratie van de Domtoren speelt een grote rol in het verhaal waarbij de aandacht vooral ligt op het verschil (of juist de overeenkomsten) met vroeger.
Daarnaast kijken we met de leerlingen naar de rol van de Domtoren in het oude Utrecht. Waarom bouwde men 700 jaar geleden zo’n enorm hoge toren en hoe moet dit voor de bewoners zijn geweest? Hoe kijken we nu naar de toren? 

Er worden verschillende vaardigheden gebruikt bij het bezoek. In de Domtoren ligt de focus vooral op vragen stellen, goed kijken, vergelijken, waarnemen, bedenken en inleven. Het doel van dit programma is dat de leerlingen historisch besef krijgen van de Middeleeuwen en de middeleeuwse stad Utrecht met haar Domtoren. Anderzijds krijgen ze een persoonlijk besef van hun eigen plek waarbij de (fysieke) beleving van het bezoek een grote rol speelt. Op school kunnen de leerlingen verder met leuke opdrachten over erfgoed en eigen bewustwording (bv. wat zou je zelf willen doen of maken voor de wereld of je stad waar mensen over 700 jaar ook nog steeds over praten?).

Voorbereiding

Het is niet noodzakelijk om het bezoek voor te bereiden. Er zijn verschillende leuke afleveringen door Klokhuis gemaakt over verschillende onderwerpen die aansluiten op deze themarondleiding:

Klokken Gieten
De restauratie van de Domtoren
SchoolTV - de Domtoren

Verwerkingsles

Er zijn verschillende opdrachten mogelijk voor een verwerkingsles waarbij de kinderen zelf aan de slag gaan:

  • De Domtoren wordt gerestaureerd. Dit is het juiste moment waarop je dingen kan veranderen. Wat zou jij doen als je het voor het zeggen hebt? Jij bent nu de architect van de toren! Teken, schilder, plak en knip jouw toren en hang deze aan de muur van je klas.
  • 700 jaar geleden besloten mensen om de hoogste kerktoren van Nederland te gaan bouwen. Wij vinden de Domtoren nog steeds heel belangrijk in Utrecht. Ook jij hebt vast mooie dromen over wat jij zou willen verbeteren in de wereld. Schrijf een verhaal over jouw dromen waar mensen over 700 jaar nog steeds over praten!    
  • Vergelijken: bekijk de verschillende torens en vergelijk ze met de Domtoren. Wat is er anders? Wat is hetzelfde?
  • Vergelijken: hijskranen, bouwvakkers en gereedschappen. Wat is er anders? Wat is hetzelfde?